Slik blir du blinket ut av hodejegerne

Else Bay (37) fra Oslo begynte i ny jobb tidligere i år etter å ha blitt kontaktet av hodejeger.

 

Else Bay (36) begynte i ny jobb i Siemens tidligere i år. Muligheten fikk hun gjennom en hodejeger. Else Bay (36) begynte i ny jobb i Siemens tidligere i år. Muligheten fikk hun gjennom en hodejeger. (Foto: Fredrik Solstad)

Else Bay, som er utdannet radiograf, har lenge vært i fast jobb, men heller ikke lagt skjul på at hun har vært åpen for nye spennende muligheter.

– Jeg har sørget for at Linkedin-profilen min alltid er oppdatert og prøvd å være litt aktiv på ulike fora for å følge med på hva som skjer i min bransje. Dette har ført til flere henvendelser fra hodejegere, sier hun.

For litt under ett år siden ble hun oppringt av hodejeger og spurt om hun var interessert i en jobb i en konkurrerende bedrift til selskapet hun den gangen jobbet for. Else Bay tok sjansen og gikk gjennom en grundig rekrutteringsprosess. Jobben ble hennes.

I desember signerte hun kontrakten, og i april i år begynte hun å jobbe som produktansvarlig for angiografi og mammografi i Siemens Healthineers. Jobben hennes går ut på å selge medisinteknisk utstyr til sykehus og private røntgeninstitutter.

– Den forrige jobben min fikk jeg også gjennom hodejegere, forteller hun.

Men hvordan blir man egentlig snappet opp av hodejegere slik at man havner på deres lister?

Hodejegerne bruker en rekke verktøy for å finne de beste kandidatene til en jobb, får DN opplyst fra et knippe aktører i bransjen.

Greit å ringe, men …

– Det første vi kartlegger, er hva klienten vår – altså kunden – er ute etter: Hvilke egenskaper og kompetanser må en kandidat ha for å oppfylle klientens mål? Det er alltid en kombinasjon av erfaring og personlige lederegenskaper som gir den riktige løsningen. Samtidig er en persons potensial definitivt viktig, sier daglig leder Knut Ole Tande hos Backer Skeie.

Når målbildet er klart, må man lete etter de rette kandidatene til jobben, forklarer han.

– Vi har en database med kandidater, men det er bare en liten bit av helheten, for ethvert oppdrag er unikt. Researcherne våre kartlegger bransjer og personer og leter seg frem. For at et talent skal bli «oppdaget», er det viktig at man har et nettverk og at man har lagt igjen spor etter seg. Det er selvfølgelig viktig at du har levert gode resultater i den jobben du har i dag. Men selv om du ikke har lykkes i én jobb, betyr ikke det at du ikke kan lykkes et annet sted. Det må to til for å danse tango, sier Tande.

Hans beste råd til kandidater som vil bli kontaktet av hodejegere, er å være aktiv på Linkedin og andre sosiale medier, engasjere seg i relevante temaer og gjøre seg synlig på en positiv måte. Dette kan for eksempel innebære å delta på faglige arrangementer og seminarer hvor du kan bygge opp et større kontaktnett. Bygg profilen din og gjør en god jobb der du er, så er du på god vei, sier han.

– Er det greit å ringe hodejegere direkte?

– Ja, for så vidt. Men ha en klar plan med samtalen og velg en hodejeger som du vet rekrutterer i din bransje. Ellers blir det raskt oppfattet som «spam».

Vil ha presise tall og fakta

Partner Heidi Wiggen i rekrutteringsselskapet Visindi vil heller ha epost enn en telefon midt i en travel arbeidshverdag.

– Ikke ring meg for en kaffe hvis vi ikke kjenner til hverandre fra før. Jeg er selvfølgelig glad for å få henvendelser på epost fra folk som har en god kompetanse i bransjer vi rekrutterer til, men vi må prioritere tiden på kundene som betaler for våre tjenester, påpeker hun.

Hun tipser om at det er langt smartere å ta kontakt med researchere i hodejegerselskaper enn dem som sitter i ledelsen, hvis man vil gjøre seg synlig for selskapet.

– Det er researcherne våre som jobber direkte med å finne kandidater, ikke jeg, sier hun.

Partner Heidi Wiggen i rekrutteringsselskapet Visindi. Partner Heidi Wiggen i rekrutteringsselskapet Visindi. (Foto: Visindi)

 

Andre råd hun har til talenter som vil bli sett, er å være veldig presise på hvor man har vært, hvilke resultater man kan vise til og hvilke prosjekter man har vært involvert i.

– Jeg vil se kortfattede cv-er med nøyaktige tall og fakta. De lange historiene om motivasjon og personlige egenskaper tar vi i en eventuell samtale, sier Wiggen.

Hun er positiv til å være aktiv på Linkedin og i andre nyttige debatter som går digitalt.

– Vi følger relevante digitale kanaler nøye, men ikke overdriv bruk av effekter for å bli synlig. Det du sier og skriver må ha faglig substans, ellers kan du bli oppfattet som useriøs, sier Visindi-partneren.

Jobben ikke i boks selv om hodejegeren ringer

Daglig leder Nicholay J. Tehrani hos konsulenthuset Navigio kommer med tre oppsummerende tips alle talenter som vil bli oppdaget av hodejegere bør notere seg: Bygg nettverk, husk at Linkedin er hellig og vær tilgjengelig for hodejegeren.

– Men, først og fremst: Det viktigste er å gjøre en god jobb der du er. Ofte ringer vi rundt til personer som kjenner en bransje og spør om de flinkeste folkene. Vi følger aktivt med i markedet og plukker raskt opp personer som gjør seg bemerket i kåringer eller på andre måter som følge av ekstraordinære resultater, sier han.

Daglig leder Nicholay J. Tehrani hos konsulenthuset Navigio mener det viktigste er å gjøre en god jobb der du er. Daglig leder Nicholay J. Tehrani hos konsulenthuset Navigio mener det viktigste er å gjøre en god jobb der du er.


For å gjøre deg synlig, er det smart å bygge opp nettverket ditt gradvis og bruke Linkedin aktivt, påpeker han.

– Ikke minst må du sørge for en oppdatert Linkedin-profil som har en fin balanse av god og oppsummert informasjon om din erfaring, dine konkrete resultater og som samtidig inneholder de riktige stikkordene som gjør at du kommer opp på radaren til rekrutterere, sier Tehrani.

Han understreker at jobben langt fra er i boks selv om du er blitt kontaktet av en hodejeger.

– Ikke bruk det som en sovepute – du må fortsatt gjøre en innsats i prosessen for at jobben skal bli din, sier han.

Tilbake til oppføringen