Avdelingsdirektør Plattformer

Rekrutterer
Sted
Oslo
Publisert
27. mai 2021
Søknadsfrist
13. juni 2021
Kontakt
Geir Hegre Romundset 90557466, Silje Sandberg 45483310
Posisjon
Leder
Arbeidstid
Fulltid
Jobbtype
Fast
Sektor
Offentlig

Vi vil ha med deg på laget for å levere de beste og smarteste løsningene til Norges befolkning!

Skatteetaten gjennomfører omfattende modernisering og digitalisering av brukertjenestene for borgere og næringsdrivende i Norge. Gjennom innovativ bruk av avansert IKT har vi lykkes med forenkling og utvikling av brukervennlige tjenester. For å styrke dette arbeidet ytterligere har vi etablert en dedikert avdeling for Plattformer i IT divisjonen som skal løfte oss videre i Skatteetatens satsing på skytjenester. Vi ser etter deg som ønsker å lede dette viktige området for oss.

Avdelingsdirektør Plattformer

Avdeling Plattformer har ansvar for å utvikle og sikre stabil, sikker og kostnadseffektiv drift av etatens utviklingsplattformer og IT-infrastruktur. Avdeling Plattformer får en ambisiøs utviklingsagenda og får en særskilt viktig rolle i gjennomføring av Skatteetatens strategi for i økende grad å basere nyutvikling på skytjenester.
 
Vi søker nå etter en dyktig og offensiv avdelingsdirektør som vil være en sentral bidragsyter i arbeidet med IT som støtte til kjernevirksomheten i etaten. Avdelingsdirektøren rapporterer til Divisjonsdirektør IT og sitter i hans ledergruppe. 

Arbeidsoppgaver

Stillingen har et stort nedslagsfelt, og du vil samarbeide bredt og ha et stort spenn i oppgaver, blant annet: 

  • utvikle etatens sky-løsninger og identifisere nye teknologiske muligheter
  • videreutvikle syntetiske testdata for hele offentlig sektor og tilhørende testmiljø
  • utvikle og videreutvikle brukervennlig og sikker IT-infrastruktur
  • effektivt drifte og forvalte applikasjoner, 3. partsløsninger, infrastruktur og databaser
  • sikre at etatens IT systemer har høy tilgjengelighet
  • lede og utvikle avdelingen på ca. 120 medarbeidere i Grimstad og Oslo i tråd med etatens overordnede mål, strategier og verdigrunnlag
  • inspirere, motivere og lede kompetente medarbeidere og ledere
  • være en aktiv bidragsyter i divisjonens ledergruppe
  • utadrettet kontakt med andre fagmiljøer internt og eksternt

Kvalifikasjoner

  • mastergrad eller tilsvarende innen relevant fagområde. Særlig relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet.
  • ledererfaring fra større virksomheter hvor IKT står sentralt i virksomhetens tjenester
  • bred erfaring med IT utvikling, forvaltning og drift
  • meget god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk og engelsk
  • ønskelig med erfaring fra skybaserte utviklingsplattformer
  • ønskelig med erfaring fra å lede endringsprosesser hvor digitalisering har stått sentralt

Personlige egenskaper

Som leder i Skatteetaten må du evne å tenke helhetlig og trives med å samarbeide på tvers av ulike fagmiljøer. Du motiveres av å lykkes i lederrollen, ønsker å bruke tid på lederskap, og er villige til å utvikle eget lederskap. Vår nye avdelingsdirektør for plattformer har i tillegg: 

  • utpregede gode samarbeids- og kommunikasjonsevner, og er en god relasjonsbygger
  • gode analytiske egenskaper og strategisk forståelse
  • struktur i sitt arbeid og er resultatorientert med gjennomføringsevne
  • evnen til å engasjere seg både i faglige problemstillinger i og utenfor eget fagområde, og ikke minst spre engasjement til sine kolleger og medarbeidere 

Vi tilbyr

  • muligheten til å jobbe med samfunnsaktuelle saker
  • utfordrende oppgaver og store fagmiljøer
  • kompetanseutvikling
  • fleksitid arbeidstid
  • trening i arbeidstiden
  • en raus personalpolitikk
  • medlemskap i Statens pensjonskasse, som er en av Norges beste pensjonsordninger

Stillingen lønnes som avdelingsdirektør kode 1060 fra 950 000 – 1 180 000 avhengig av kvalifikasjoner. For særlig godt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes. Skatteetaten har seks måneders prøvetid. Noe reisevirksomhet må påregnes. 

Informasjon om prosessen:
For å ivareta vårt samfunnsansvar og bidra til å bekjempe Covid-19, følger Skatteetaten til enhver tid de nasjonale helsemyndighetenes råd. Vi gjennomfører derfor alle intervjuer på video inntil videre. Vi ber om at vitnemål/karakterutskrifter og attester lastes opp som vedlegg til den elektroniske søknaden. Internasjonale grader/utdanning må være godkjent av NOKUT.

 

I Skatteetaten får du jobbe sammen med noen av de beste på ditt fagfelt, du får jobbe tverrfaglig med kollegaer fra andre fagområder og du får muligheten til å utvikle deg. I Skatteetaten jobber alle mot et felles mål, å sikre finansieringen av velferdsstaten. Vi består av et direktorat, seks divisjoner med landsdekkende ansvar og 7 500 ansatte.

Divisjon IT skal sikre at Skatteetaten har en velfungerende IT-portefølje. Skatteetaten leverer tjenester som brukes av hele Norges befolkning og vi huser et av landets største og ledende IT-miljøer. Divisjonen består av rundt 900 årsverk som jobber med utvikling, drift og forvaltning av etatens IT-løsninger. Divisjon IT er under omorganisering og får ny organisering fra 1.9.2021.

Skatteetatens arbeidsstyrke skal gjenspeile mangfoldet i befolkningen. Vi oppfordrer spesielt personer med innvandrerbakgrunn, nedsatt funksjonsevne og/eller hull i CV til å søke våre stillinger. Vi er en IA-bedrift og vil legge arbeidsforholdene til rette for deg hvis du har behov for det.

Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste må dette begrunnes. Du vil bli varslet om reservasjon ikke tas til følge.

Det gjelder spesielle regler for adgangen til å inneha bistillinger, bierverv og/eller næringsinteresser for ansatte i Skatteetaten.