Økonomidirektør (CFO)

Rekrutterer
Sted
Oslo
Publisert
10. november 2022
Søknadsfrist
Søknader behandles fortløpende
Kontakt
Henriette Kjærås Aaberg, 97615226
Posisjon
Leder
Arbeidstid
Fulltid
Jobbtype
Fast
Sektor
Privat

Optimera er Norges ledende aktør innen salg og distribusjon av byggevarer, trelast og interiør med 200 utsalgssteder, 2000 ansatte og over 12 milliarder i omsetning. Virksomheten innbefatter Optimera Proff, Optimera Handel, Optimera Logistikk, Optimera Byggsystemer, RenCon, Igland Garasjen, samt kjedene Montér og Montasjeutstyr.

Optimera er en del av Dahl Optimera Norge, med 3400 årsverk og en samlet omsetning på NOK 22 milliarder. Konsernet omfatter Optimera, Brødrene Dahl, Ventistål, Hywer, Rencon og Igland Garasjen, samt kjedene Montér, Flisekompaniet og Bergersen Flis. Dahl Optimera Norge er en del av det internasjonale konsernet Saint-Gobain, som har 170 000 medarbeidere i 67 land og er Europas største distributør av byggevarer.

Som Økonomidirektør (CFO) får du ansvaret for å lede Optimeras økonomifunksjon samt jobbe tett med administrerende direktør med å videreutvikle selskapet.

Vi ser etter en analytisk og nytenkende leder innenfor økonomifaget. Du kan vise til gode resultater og evner å jobbe både operasjonelt og strategisk. Som økonomidirektør vil du få en sentral rolle og være en viktig ressurs i virksomhetens forbedrings- og utviklingsarbeid. Du vil jobbe tett på den operative virksomheten og være et viktig bindeledd mot resten av økonomimiljøet i Dahl Optimera konsernet. Du vil også ha en sentral rolle i Optimeras ledergruppe og rapportere direkte til administrerende direktør og faglig til CFO Konsern. 

Arbeidsoppgaver:

  • ledelse av selskapets økonomifunksjon 
  • arbeide med forbedring av prosesser, rutiner og systemer
  • videreutvikle økonomifunksjonen til å være en strategisk partner og pådriver for vekst og lønnsomhet 
  • delta i selskapets strategiske arbeid
  • utarbeide lønnsomhetsanalyser og business cases; herunder bistå ved utarbeidelse av forretningsplaner og oppkjøps- og etableringsanalyser
  • drive endringsprosesser
  • analysearbeid og oppfølging av viktige KPI’er 
  • rapporteringer til ledelsen og selskapets styre
  • lede budsjett- og prognoseprosesser

Ønskede kvalifikasjoner:

  • høyere økonomisk utdannelse, Siv.øk, MSc e.l.
  • relevant erfaring fra tilsvarende rolle eller controlling
  • erfaring fra handel/distribusjon er en fordel
  • solid økonomi- og regnskapsforståelse
  • trygg og effektiv med IT systemer
  • god muntlig og skriftlig fremstillingsevne

Personlige egenskaper:

  • forretningsorientert og kommersiell
  • klarer å kombinere forretningsutvikling og strategisk tenkning med gjennomføring av operative oppgaver
  • analytisk og strukturert
  • evner å både initiere og gjennomføre endringer og prosjekter
  • sterk på samarbeid og kommunikasjon
  • evner å utfordre ved behov

Vi tilbyr:

  • en spennende lederstilling med betydelig ansvar i et av Norges største handelsselskaper med milliardomsetning og solid økonomi
  • en rolle med store muligheter for påvirkning av virksomhetens videre strategi og kommersielle vekst
  • et konsern med profesjonelle og langsiktige eiere hvor man får en synlig rolle, et godt arbeidsmiljø og konkurransedyktige betingelser

Virker dette interessant ber vi deg, i henhold til GDPR, søke via www.financepeople.no, og ikke direkte på mail til oppgitt kontaktperson. Ved spørsmål kan du kontakte FinancePeople ved Henriette Kjærås Aaberg, Partner i FinancePeople, på mob 976 15 226 eller henriette.aaberg@financepeople.no.

Alle henvendelser behandles konfidensielt.

Søknader behandles fortløpende. 


--------------------------------------------------------
Vennligst referer til DN.no i din søknad.