Gå til hovedinnhold

Denne stillingen har utløpt

Direktør Digitaliseringsdirektoratet

Arbeidsgiver
Kommunal- og distriktsdepartementet
Sted
Oslo
Søknadsfrist
19. januar 2023

Vis mer

Bransjer
Offentlige tjenester / Forvaltning
Arbeidstid
Fulltid
Jobbtype
Engasjement
Sektor
Offentlig

Stillingsopplysninger

Om stillingen

Digitaliseringsdirektoratet er en viktig premissgiver for digitalisering, informasjonsforvaltning og innovasjon i offentlig sektor. Direktoratet er regjeringens fagorgan for samordnet digitalisering av offentlig sektor og har en viktig rolle i gjennomføringen av regjeringens politikk på området. Digitaliseringsdirektoratet har ca. 350 ansatte fordelt på tre kontorsteder, i Brønnøysund, Leikanger og Oslo.

Vi søker en strategisk og fremtidsrettet direktør med god rolleforståelse og engasjement for at Norge skal være ledende innen digitalisering av offentlige tjenester. Du vil lede en virksomhet med samfunnskritiske oppgaver innen både utvikling og forvaltning av sentrale fellesløsninger for hele offentlig sektor samt tjenester rettet mot næringslivet.

Stillingen byr på utfordringer og muligheter med krav til effektiv ressursbruk og utvikling av brukervennlige digitale tjenester.  Du vil operere i skjæringspunktet mellom teknologi, forvaltningsutvikling og ledelse. Du vil ha en bred og sammensatt kontaktflate, både i offentlig og privat sektor. Det er viktig at du får god dialog, er synlig, skaper tillit og legger til rette for en faglig opplyst offentlig debatt om innovasjon i offentlig sektor og innenfor digitaliseringspolitikken

Vi søker en ny direktør med

  • høye ambisjoner for digitalisering og utvikling av en fremtidsrettet offentlig sektor
  • inngående innsikt i, og forståelse for, mulighetene som ligger i innovasjon og anvendelse av ny teknologi
  • solid ledererfaring på høyt nivå, gjerne fra flere forvaltningsnivåer
  • god rolleforståelse, bred samfunnsmessig orientering og kjennskap til beslutningsprosesser i sentralforvaltningen
  • god evne til ledelse, budskapsformidling og kommunikasjon
  • bredt nettverk og god kunnskap om organisering av offentlig sektor
  • en motiverende lederstil med interesse for utvikling av organisasjonen og medarbeidere
  • robusthet til å takle mange parallelle oppgaver og krevende avveininger
  • evne til å prioritere og omdisponere avhengig av rammebetingelser
  • relevant utdanning på masternivå

Direktøren ansettes på åremål for seks år med mulighet for fornyelse i ytterligere seks år. Lønn etter avtale. Den som ansettes må kunne sikkerhetsklareres.

Offentlig søkerliste og kontakt

Interesserte kan før søknadsfristen ta fortrolig kontakt med Liv S. Bøe i DSS, tlf. 911 08 263/e-post liv-sissel.boe@dss.dep.no.

Etter søknadsfristens utløp vil det bli utarbeidet søkerlister. Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkere kan bli offentliggjort selv om søkere har bedt om å ikke bli ført opp på den offentlige søkerlisten. Blir det aktuelt, vil vi ta kontakt før offentliggjøring.

Det er ønskelig å gjenspeile mangfoldet i samfunnet, og vi oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater uavhengig av bakgrunn og tilhørighet til å søke. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Les mer på Arbeidsgiverportalen.

Om Digitaliseringsdirektoratet

Digitaliseringsdirektoratet ble formelt opprettet i 2020 gjennom en sammenslåing av Altinn og en del av fagmiljøet for informasjonsforvaltning i Brønnøysundregistrene og avdelinger fra tidligere Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi).

Digitaliseringsdirektoratet er regjeringens fagorgan for å få til en samordnet digitalisering av offentlig sektor. Direktoratet drifter og videreutvikler viktige fellesløsninger og ivaretar strategisk samordning av digitalisering i sektoren. Staten, kommunene, næringsdrivende, frivillig sektor og innbyggerne er målgrupper. Direktoratet gir faglige råd og anbefalinger til Kommunal- og distriktsdepartementet innenfor sine ansvarsområder.

For mer informasjon, se https://www.digdir.no/

--------------------------------------------------------
Vennligst referer til DN.no i din søknad.

Firma

Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) har ansvar for boligpolitikk, plan- og bygningsloven, arbeider med bærekraftmålene, kart- og geodatapolitikken, kommuneøkonomi og lokalforvaltning, IKT- og forvaltningspolitikk, elektronisk kommunikasjon, regional- og distriktspolitikk, det administrative ansvaret for statsforvalterne, valggjennomføring, politikken overfor samer og nasjonale minoriteter, statlig arbeidsgiverpolitikk og statlig bygg- og eiendomsforvaltning.

Regjeringen har besluttet at departementet fra 1. januar 2024 skal deles i to departementer; Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD) og Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD). Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet overtar ansvaret for IKT- og forvaltningspolitikk, elektronisk kommunikasjon, arbeidet med bærekraftmålene, det administrative ansvaret for statsforvalterne, valggjennomføring, statlig arbeidsgiverpolitikk og statlig bygg- og eiendomsforvaltning fra dagens KDD.

Administrasjonsavdelingene i de to departementene vil ivareta stabsfunksjoner for politisk ledelse og departementsråd, utvikle styringssystemer og fastsette overordnede retningslinjer for en effektiv og samordnet ledelse av departementet. Avdelingene vil ta seg av administrative fellessaker og se til at virksomheten foregår innenfor gjeldende regler og retningslinjer på det administrative området.

Få jobbvarsler

Opprett et jobbvarsel og få tilpassede jobbanbefalinger rett i innboksen din.

Opprett varsel