Gå til hovedinnhold

Denne stillingen har utløpt

Økonomisjef Teknologi

Arbeidsgiver
Avinor AS
Sted
Oslo
Søknadsfrist
01.desember 2024
Se flere kategorierSe færre kategorier
Bransjer
Luftfart
Stillinger
Økonomi / Finans / Regnskap, Leder
Arbeidstid
Fulltid
Jobbtype
Fast
Sektor
Privat

Stillingsopplysninger

Engasjert økonomisjef søkes til vår Teknologidivisjon

Avinor har ansvaret for nesten 600 000 avganger og landinger, over 50 millioner passasjerer og cirka 50 000 overflygninger i norsk luftrom årlig. Vi utvikler selv og forvalter en kompleks infrastruktur som er avgjørende for den operasjonelle driften og en rekke digitale systemer som er essensielle gjennom hele «passasjerreisen» - blant annet avinor.no, passasjerapp, partnerappen «Community», innsjekkingssystemer, bagasjehåndtering, flytider, fjernstyrte tårn og andre tårnkontrolltjenester, flygeinformasjonstjenester, værobservasjonstjenester, cyber security med mer.

Vi søker nå en ny økonomisjef med spesielt ansvar for vår teknologivirksomhet. Økonomisjef Teknologi (TEK) er ansvarlig for økonomistyring i Teknologidivisjonen (TEK), og spiller en viktig rolle som medlem av divisjonens ledergruppe og som leder for Business Controllerne i divisjonen.  

Økonomisjefen skal bidra til å øke verdiskapningen og sikre kontinuerlig forbedring gjennom å styrke divisjonens og Avinors kundeorientering, forretningsmessige kultur og tankesett. Økonomisjef TEK er organisert under Konsernstab strategi og virksomhetsstyring og rapporterer til Økonomidirektør, i tillegg til å tilhøre staben til Konserndirektør Teknologi. 

Sentrale arbeidsoppgaver og ansvarsområder

  • Ansvar for å utvikle og vedlikeholde økonomiprosesser og rutiner for divisjonen, og sikre at Teknologidivisjonens virksomhet er i tråd med konsernets policy og retningslinjer innenfor økonomistyring
  • Utarbeide og vedlikeholde divisjonens kortsiktige og langsiktige finansielle planer i samarbeid med prosjekt-/porteføljefunksjonene i divisjonen
  • Ta en aktiv rolle i ledergruppen i Teknologidivisjonen og i forbedringsarbeid, både internt i teknologidivisjonen og på tvers i konsernet
  • Ansvar for oppfølging av virksomhetsområdene innen teknologi for å etterse måloppnåelse og økonomiske resultater
  • Utarbeide regelmessige analyser og driftsrapporter til bruk på resultatenhet og til konsern
  • Følge opp prosjekter og delta i styringsgrupper og prosjektgrupper
  • Utarbeide business case for endringer/prosjekter samt sikre gevinstrealisering ved implementering
  • Personalansvar for to Business Controllere
  • Støtte forretningsområdene i forretningsmessige vurderinger
  • Delta i fagnettverk for økonomisjefer på tvers i konsernet

Hvem ser vi etter?

Nødvendige kvalifikasjoner:

  • Høyere utdanning innen økonomi/finans
  • God økonomi- og forretningsforståelse
  • Minimum 3-5 års erfaring innenfor virksomhetsplanlegging og -styring eller økonomistyring i større kompleks virksomhet
  • Relevant ledererfaring
  • God skriftlig og muntlig formuleringsevne på norsk og engelsk
  • Gode IT-kunnskaper

Det er positivt om du også har:

  • Forståelse for regnskap, skatt og merverdiavgift samt finans
  • Systemforståelse i krysningspunktet mellom IT-systemer og forretningslogikk
  • Erfaring fra gevinstrealisering
  • Erfaring fra produktregnskap
  • Prosjekterfaring

Forutsetning for tilsetting er at nødvendig sikkerhetsklarering og bakgrunnssjekk, herunder uttømmende politiattest, i henhold til myndighetskrav for arbeid på lufthavn, kan gjennomføres og godkjennes.

Personlige egenskaper

Vi verdsetter evnen til å se helheten i Avinors totale virksomhet, samt gode lederegenskaper som gir gjennomslagskraft på tvers av organisasjonen. Initiativ og evne til å foreslå gode tiltak er viktig for å drive frem positive endringer. Vi ser etter selvstendige og strukturerte personer som kan håndtere høyt arbeidspress innenfor forhåndsdefinerte rapporteringsfrister.

Analytiske evner og kvantitativ styrke er avgjørende for å kunne håndtere komplekse data og produsere meningsfulle rapporter. Vi setter også stor pris på gode samarbeidsevner og ansvarsbevissthet, og det er en fordel om du kan trives med endringer og variasjon. Vi forventer at våre ansatte alltid handler på en etisk riktig måte.

Vi tilbyr

  • En spennende lederjobb i et selskap med kompetente kollegaer og gode utviklingsmuligheter 
  • Konkurransedyktig lønn, gode pensjons- og forsikringsordninger inkludert helseforsikring, full dekning av lønn ved lovfestet foreldrepermisjon, firmahytter med mer

Vi flytter tilbake i våre fine lokaler i Bjørvika våren 2025.

I den innledende fasen av vår utvelgelsesprosess kan vi ta i bruk verktøy basert på kunstig intelligens. AI-verktøyet bidrar med en objektiv og databasert vurdering, som utfyller den menneskelige ekspertisen i prosessen. Hver enkelt CV og søknad gjennomgås og evalueres fortsatt grundig av våre erfarne medarbeidere. 

Kontaktinfo:

Thomas Rønning Øyn
Økonomidirektør
Telefon:+4795867511